Skuteczne sposoby na podniesienie poziomu odporności organizmu

Skuteczne sposoby na podniesienie poziomu odporności organizmu

Większość osób łapie infekcje w okresie jesienno-zimowym. Niektórzy borykają się jednak z nimi o każdej porze roku, również latem. Wystarczy kontakt z wirusem lub bakterią i przeziębienie lub poważniejsza choroba są murowane. Niezwykle istotne jest w takiej sytuacji zadbanie o odporność organizmu i wspomaganie jej przez cały rok.

Dieta – najważniejszy czynnik odpornościowy

Składamy się w dużej mierze z tego, co zjadamy. Nasza dieta ma wpływ na całościowe funkcjonowanie organizmu, wygląd i masę ciała, zdrowie włosów i paznokci, jak również działanie układu krwionośnego, wydalniczego i odpornościowego. Lekarze i dietetycy wskazują jednoznacznie, że układ immunologiczny w dużej mierze powiązany jest z pokarmowym i odporność bierze się głównie z jelit. Właściwa równowaga bakteryjno-grzybiczna sprawia, że nie chorujemy i skutecznie odpieramy wszelkie ataki.

Dieta na odporność musi być zrównoważona i bogata w witaminy. Przez cały rok należy jadać świeże, lokalne warzywa i owoce. Te pierwsze muszą stanowić największą część każdego posiłku. Ważne jest również spożywanie kwasów Omega3, które znajdziemy w tłuszczach roślinnych i rybach morskich. Nie powinno się unikać zdrowych tłuszczów, jednak te niebezpieczne należy ograniczać do minimum. Lepiej zrezygnować z czerwonego mięsa, smażonych potraw oraz zbyt dużej ilości nabiału. Dla wielu osób to on jest czynnikiem powodującym problemy z odpornością.

Kiszonki i probiotyki – czy naprawdę wspomagają odporność?

Coraz częściej lekarze wskazują, że spożywamy za dużo antybiotyków, co sprawia, że w jelitach namnażają się grzyby i tracimy cenne szczepy bakterii odpowiadające właśnie za odporność organizmu. Dodatkowo, wpływ na to może mieć niewłaściwa dieta. Aby odwrócić ten proces zaleca się przyjmowanie dobrej jakości probiotyków przez cały okres antybiotykoterapii, a nawet kilka tygodni dłużej. Osoby o skrajnie złej odporności mogą przyjmować probiotyki regularnie co jakiś czas. Dla nich również wskazane są kiszone warzywa, które zawierają cenne bakterie pokarmowe, tak potrzebne dla odporności.

Środki z apteki na odporność – czy warto?

W aptekach można kupić bez recepty wiele różnych suplementów diety na wzmocnienie odporności. Są to tabletki z witaminą C, kwasami Omega3, czy czosnkiem. Dużą popularnością cieszą się również leki na bazie inozyny, jak Neosine, Groprinosin tabletki i Eloprine, które mogą przyjmować także dzieci. Na pewno nie należy się obawiać tego typu suplementów, jednak powinny być przyjmowane z głową. Zbyt częste podawanie różnych środków może wcale nie wpłynąć korzystnie na organizm. Suplementy diety na odporność, warto co jakiś czas zmieniać.

Jeżeli zmiana diety na zdrowszą, wprowadzenie aktywności na świeżym powietrzu i stosowanie środków bez recepty nie pomogą, wówczas konieczna jest wizyta u lekarza. Często za brak odporności organizmu odpowiada na przykład zbyt niski poziom witaminy D3, jednak to trzeba potwierdzić poprzez badania, ponieważ każdą witaminę można przedawkować i sobie zaszkodzić.

Inne z tej kategorii: